Ervaringen van cliënten

golf

Hartelijk dank voor alle zorgen

De tijd dat mijn dementerende schoonmoeder zorg nodig had thuis, verwees onze casemanager ons naar 'Ook een fijne dag'. 

Binnen no-time werd er een planning gemaakt en had ze 5 dagen per week zorg thuis. Het was intens, maar ook intens fijn dat dit op zo'n korte termijn werd geregeld voor ons. We werden geholpen met de administratie die rondom het aanvragen van het PGB nodig was, de contracten werden opgesteld met de zorgverleners en binnen zeer korte tijd was alles rond. Bij vragen konden we altijd appen, mailen of bellen. Er werd altijd extra hulp geboden indien het nodig was. 

Toen bleek dat er met een van de zorgverleners geen wenselijke klik was, tussen haar en mijn schoonmoeder, werd er ook zonder problemen en op zeer korte termijn een andere zorgverlener ingezet! Wat fijn dat het netwerk groot genoeg is om hulp te krijgen van iemand anders en wat waren we blij dat hier de gewenste klik er wel was. Alle zorgverleners dachten en leefden met mijn schoonmoeder en familie mee, wat hadden ze een geduld en wat hebben ze meegedacht op allerlei vlakken. 

Namens mijn schoonmoeder en familie, hartelijk dank voor alle zorgen! 

Annemarie, januari 2024

Maatwerk in de zorg

In 2015 heeft mijn moeder dan toch de diagnose ziekte Van Alzheimer gekregen. Na een periode van angst en verdriet was het moment dan toch daar, waar ze zo lang voor vreesde werd op dat moment werkelijkheid. 

Heel lang gingen mijn ouders door alsof er geen ziekte bestond in hun leven. Maar toch na een poos werd het leven steeds moeilijker, mijn vader kon niet meer gaan en staan waar hij wilde en mam wilde ook niet meer zelfstandig dingen ondernemen. Het wereldje werd steeds kleiner. 

Daarop volgde de poging voor dagbesteding, mam ging er eigenlijk met goede zin naartoe. Het was meer mijn vader die mijn moeder niet wilde loslaten en met zo’n taxi bus daarheen en weer teruggebracht worden, dat was niks voor mam zei hij. 

Maar ja, wat dan? 

Toen hoorde ik op mijn werk van een collega over de organisatie “Ook een fijne dag” 

alleen de naam al sprak mij aan. Angèle van de organisatie vertelde zulke fijne en mooie verhalen, over de kennismaking en het hele concept. Ze zoekt echt de juiste persoon bij de cliënt en gaat net zo lang door totdat ze iemand gevonden heeft die dus echt past bij de achtergrond van de cliënt, hobby’s en interesses, maar ook dezelfde mentaliteit en hoe je in het leven staat. Dat moet allemaal kloppen en matchen met elkaar. 

Dat was precies wat we voor mijn moeder moesten zien te vinden, een begeleider die wel tegen een stootje kan, want mijn moeder kan best lelijk doen als ze haar dag niet heeft. Een Indicatie hadden we al. Er werd een begeleider gevonden daarna volgde een kennismaking met mijn vader en moeder. 

Dat was meteen heel fijn en vertrouwd, ondanks dat mam wel in de weerstand schoot werden we allemaal gerustgesteld en waren we enthousiast. Met begeleiderster Julia, spraken we af dat ze 2 keer per week een ochtend zou komen. Ze ging met mam leuke dingen ondernemen. Ze nam een “bak” ervaring mee en de klik was er! Wat een fijne vrouw, lief en verzorgend .. altijd 5 stappen vooruit denken en oog voor alles en iedereen. Zelf de hond was in goede handen bij Julia. 

Mam bloeide op en samen deden ze dingen die mam altijd graag deed, winkelen en wandelen. Naar de markten (in alle dorpen in de buurt), Julia weet overal waar je moet zijn, voor de lekkerste kaas, eieren en aardbeien. Iedere week werden verse bloemen gehaald en de koelkast was goed gevuld. Mijn vader was zo blij en kon met een gerust hart ook zijn eigen hobby’s blijven doen. Ook mijn moeder kletste met Julia en kon haar ei kwijt. 

We merkten dat er meer begeleiding nodig was. Er waren mogelijkheden om nog een nieuwe begeleidster voor mijn moeder te regelen via Ook een fijne dag maar mijn ouders wilden het liefst dat Julia meer zou komen. Gelukkig kon Julia nog een dagdeel extra komen. Zo fijn! Want Julia had haar draai gevonden en mijn ouders zagen haar niet als hulp, maar gewoon ... Julia hoorde erbij. Dat was het gewoon voor hen, maar ook wel erg bijzonder. En ik was en ben zo blij dat we dit zo lang hebben kunnen volhouden met z’n allen! Het is zoveel meer, dat is eigenlijk niet te beschrijven, dat moet je ervaren. 

Nu na al die jaren haalde de ziekte mijn moeder in, het thuis wonen ging echt niet meer, helaas. Mijn moeder moest verhuizen naar een verzorgingshuis. Dat ging toch nog snel en er kwam veel op mijn vader en ons af, ook daarbij hielp Julia zo goed als ze kon. Het was voor haar ook een verdrietig moment, na al die jaren zorgen( ruim 5 jaar) voor haar moest zij mijn moeder ook loslaten. 

Haar hulp op dat moment was voor mij, mijn vader en mijn zus onmisbaar en zo fijn! Mede daardoor verliep dit laatste stukje zorgen voor mijn moeder en de verhuizing precies zoals het zou moeten zijn, met een lach en een traan! 

Lieve Julia en Angele, ik heb het al vaker gezegd en zeg het nu nog maar eens een keer, jullie zijn goud waard en ik wil jullie namens de hele familie nog eens hartelijk bedanken voor alles! 

Jullie manier van maatwerk in de zorg voor de oudere cliënten en hun familie, zoals jullie dat organiseren is precies de zorg die iedereen zou moeten ontvangen. Dat gun je iedereen. 

Cathelijne, december 2023

Fantastische zorg

Voor mijn ook oom, een rustige man, was ik al enige tijd op zoek naar iemand die hem gezelschap kwam houden. Na het overlijden van zijn vrouw, die veel contacten had en iedereen kende, was het stil in huis geworden. Met haar samen maakte hij verre reizen, ging hij naar het museum en/of theater en ontmoette hij veel mensen. Hij genoot. 

Hoe ik ook mijn best deed, alles wat ik probeerde was het net niet. Daarnaast gaf hij de voorkeur aan vrouwen, daar kon hij altijd nog het beste mee opschieten. Ik zag ook dat hij steeds meer zorg nodig had en legde contact met de thuiszorg van Savant. Zij leverden fantastische zorg, kwamen enkele keren per dag, hadden niet veel tijd voor een praatje en de eenzaamheid bleef. 

Veel zoekwerk bracht me in contact met Angele Jeuken van Ook een fijne dag. Het eerste gesprek voelde heel vertrouwd en Angele had al snel in de gaten welke zorgverlener bij hem zou passen. Een paar dagen later was de eerste kennismaking en het klikte meteen. 

De zorgverlener kwam iedere vrijdag, hij keek er naar uit en al zwaaiend en met een brede glimlach opende hij de voordeur. Zij verwende hem en samen trokken ze er regelmatig op uit. Zij liet hem praten en toonde interesse. Ze aten samen, zij maakte iets lekkers klaar en het was gezellig. Indien nodig was ze er ook voor de lichamelijke verzorging. Wat was mijn oom blij met haar. 

Later hebben we het team nog wat uitgebreid met nog een zorgverlener. Met Angèle hielden we goed contact en zij stuurde bij waar nodig. Ook een Fijne Dag had ik veel eerder willen ontdekken, maar het kwam nog net op tijd. 

Karin, januari 2022

Wij zijn jullie erg dankbaar

De afgelopen periode was zwaar met een dementerende echtgenoot/vader. Het werd ons te veel om de zorg alleen te kunnen dragen. Hierdoor bracht onze casemanager Saskia ons in contact met Ook een fijne dag. Zij zorgden ervoor dat er iedere dag hulp was in verschillende vormen. De zorg bestond uit persoonlijke verzorging, fietsen, wandelen en allerlei andere activiteiten. Zij waren overal toe bereid en niets was hen te veel. Wanneer er extra handen nodig waren, dan werd er gelijk naar extra hulp gezocht. De extra handen werden zelfs in dezelfde straat gevonden, waardoor zij altijd direct paraat stonden als dat nodig was. Op een gegeven moment werd zelfs de dochter van een verzorgster ingeschakeld. Zij werd het wandelmaatje van Willy en dit was gelijk een perfecte klik. 

Uiteindelijk werd de zorg toch te zwaar, zelfs met alle extra hulp die ons geboden is. Het besluit werd dan ook genomen om de volledige zorg uit handen te geven aan de Pastorie in Aarle-Rixtel. Wij zijn jullie erg dankbaar, jullie zijn toppers.

Wendy, maart 2021

We deden het samen

Ons mam woonde in bij onze oudste broer. Hij heeft haar lang alleen verzorgd en dit kon hij blijven doen totdat zij begon te dementeren. Samen hebben we het toen zo kunnen regelen dat ze thuis kon blijven wonen en dat we met elkaar voor haar konden blijven zorgen. Ons mam had steeds intensievere zorg nodig en dit werd voor ons zessen te zwaar. We zijn dankbaar dat we via de schoonfamilie van onze zus in contact kwamen met Angèle Jeuken van “Ook een fijne dag!”.

Angèle nam uitgebreid de tijd om ons mam te leren kennen. Op zeer korte termijn had zij zorgverleners, die bij haar pasten, gevonden. Wat waren wij blij met de dames, die samen met ons zo professioneel en liefdevol voor ons mam zorgden. Dit was voor hen in het begin zeker niet gemakkelijk. Ons mam was erg terughoudend en gewend dat haar eigen kinderen voor haar zorgden. Bewonderingswaardig hoe de dames er toch in slaagden om haar vertrouwen te winnen en haar fijne dagen konden bezorgen. Voor ons was het een verlichting. We kregen weer meer tijd voor onszelf en het was fijn om te zien dat er zo liefdevol voor ons mam werd gezorgd. Daarnaast werd er gewassen, gestreken, stofgezogen en gekookt. Ook kregen we fijne tips met betrekking tot de verzorging.

Angèle was zeer betrokken en had regelmatig contact met ons om te horen hoe het ging. Fijn was het om in het zorgdossier te kunnen lezen hoe de dag was verlopen. De dames en wij als kinderen maakten een verslag van de dag als we voor ons mam hadden gezorgd. Toen de zorg moest worden uitgebreid naar de avonduren, draaiden de dames langere dagen van 8.00 tot 21.00. We waren erg onder de indruk hoe ze gedrieën de zorg leverden die op dat moment nodig was. Helaas was het maar voor 4 maanden. In augustus is ons mam overleden. Maar wij zijn zo dankbaar dat Angèle en de zorgverleners in die korte maar zeer intensieve tijd zo goed voor haar hebben gezorgd en haar fijne dagen hebben bezorgd. Door hun grote zorg en toewijding waren de afgelopen maanden voor ons fijn en rustig. We zijn er nog steeds een beetje stil van en willen hier nogmaals onze hartelijke dank uitspreken!

familie Meulendijks, november 2020

Met de zorg en begeleiding van ook een fijne dag! nog bijna 3 jaren thuis kunnen blijven

Nadat onze moeder 3 jaar geleden een zware CVA kreeg en daardoor langdurig moest revalideren in Blixembosch, werd het ons duidelijk dat onze vader met Alzheimer moeite had om structuur aan te brengen aan zijn dag. Na wat zoekwerk kwamen we bij terecht bij "Ook een fijne dag". En wat een warm welkom was dat.

Ook een fijne dag heeft vanaf dag 1 meegedacht over de begeleiding van onze vader. Zij verzorgde de administratie wat voor velen echt heel moeilijk is door de vele regels. Ze zocht naar oplossingen voor onze zorgvraag en kozen activiteiten die bij onze vader pasten. Ze verzamelde een topteam om onze vader heen. Het team heeft er alles aangedaan om onze vader zo lang mogelijk in zijn eigen vertrouwde omgeving te laten, tot het echt niet meer ging. 3 jaar, bijna dagelijks kwamen de zorgverleners bij onze ouders, om begeleiding te bieden en een luisterend oor te bieden aan onze moeder, wanneer de zorg weer eens erg zwaar was. Vader is inmiddels opgenomen in een verpleeghuis en hebben we afscheid moeten nemen van Ook een fijne dag! en haar team zorgverleners. We zijn dankbaar en blij wat zij in de afgelopen jaren voor ons hebben gedaan. Dankzij hen heeft onze vader nog zo lang thuis kunnen wonen.

Lieve groeten,
familie Bovend'Eerdt, augustus 2020

En ‘ns flink gelachen...

Mijn vader heeft net geen 80 mogen worden, dat is uiteraard erg jammer. Gelukkig hebben we hem wel kunnen geven wat hij graag wilde. Thuisblijven zolang het kan en thuis sterven

Mijn vader is 8 jaar geleden weduwnaar geworden.
Mijn moeder regelde alles dus mijn vader was niet echt zelfstandig.
Daar kwam bij dat mijn vader niet alles meer goed kon onthouden en het liefst had dat iemand voor hem zorgde zodat hij het niet zelf hoefden te doen.
We hadden daarom al een tijdje lieve mensen die voor hem poetste en hem gezelschap hielden enkele uren per week. Dit waren mensen die we kende.
Maar op een gegeven moment moesten we gaan zoeken buiten de bekende en waar begin je dan.
Wij kwamen via internet “Ook een fijne dag! ” tegen en we waren meteen gegrepen door de manier hoe ze mensen wilde helpen. Dit was wat wij ook zochten.
Na het eerste contact gingen we op zoek naar een geschikte hulp in de huishouding, gezelschap, zorg en dagelijkse verzorging voor onze vader. Het was niet meteen raak maar we hebben samen doorgezet en uiteindelijk vonden we de geschikte hulp voor ons pap.
Drie keer in de week kwam Els 3 uren, precies genoeg voor ons pap want hij wilde niet steeds mensen om hem heen en al helemaal geen verschillende mensen. Het werd gezellig in huis en alles liep op rolletjes, een spelletje scrabble of potje sjoelen dat is wel heel erg leuk. Wij hadden minder zorg en door het fijne contact wisten we ook meteen wat er speelde.
Via de app werden we op de hoogte gehouden, ook als er iets niet goed was, dan konden we meteen bellen of er naartoe gaan. Dit werkte zo ontzettend fijn dat we zelf allemaal rust kregen en wat meer kinderen konden zijn. Angéle Jeuken-van Eijk belde zelf elke maand om te horen of alles goed liep.

Mei 2017 kregen we slecht bericht, onze vader had uitgezaaide darmkanker. Ook wij hadden onze vader beloofd dat er geen sprake zou zijn van opname in een ziekenhuis, verzorgings- of verpleegtehuis. Zelfs de dokter kwam thuis en daar hoefde hij niet meer heen.
Onze vader was als de dood voor alles wat met doctoren, ziekenhuizen etc. te maken had.
We besloten om de laatste maanden voor hem zo gezellig mogelijk te maken en volgens ons is dat samen met Ook een fijne dag heel erg goed gelukt.
Ons pap heeft thuis kunnen blijven tot zijn dood, die toch nog plotseling kwam. Ook die dag was Els van Ook een fijne dag erbij. Dit moet zwaar voor haar zijn geweest maar ze deed het super. Ze bleef rustig en belde 112. Daarna zorgde ze voor koffie voor iedereen die binnen kwam lopen. We hadden het niet beter kunnen treffen.
Onze pap heeft tot de laatste week gelachen en plezier gehad mede door de hulp van Ook een fijne dag. De laatste week was het op, maar hij heeft niet geklaagd en als hij op de bank wilde liggen was dat ook goed en was de zorg er gewoon voor hem als het nodig was.We zijn Ook een fijne dag erg dankbaar voor alles wat ze voor ons en vooral onze vader gedaan hebben. Wij hebben dit zonder PGB kunnen doen omdat onze vader het geld ervoor had en raden iedereen die deze mogelijkheid heeft niet te twijfelen, Ook een fijne dag is onbetaalbaar!
Wat ook heel fijn is dat ik nog steeds contact heb met Els en als we samen iets afspreken hebben we het ook erg gezellig.

Wil de vries, februari 2018

Wat was ik blij dat ik met Ook een fijne dag! in contact kwam

Ik rolde in de situatie dat er een PGB aangevraagd moest worden voor onze tante. De laatste jaren had ik niet zoveel contact met haar, maar haar zus had gevraagd of ik een keer op bezoek wilde gaan omdat zij op vakantie was. Toen ik daar was ging de telefoon. Ik nam deze aan en er volgde een gesprek over hetgeen we voor onze tante konden betekenen en over de financiering ervan. Gelukkig heb ik toen naam en telefoonnummer opgeschreven.

Toen ik een paar dagen later weer op bezoek kwam, waren er vragen en ben ik Angèle gaan bellen. Alle vragen werden beantwoord. Wat is het ingewikkeld als je voor het eerst met dat soort regelingen aan de slag gaat. In de tijd die volgde moest er van alles geregeld worden; wat heerlijk dat er dan zo iemand is die weet hoe een en ander in zijn werk gaat en voor alles een oplossing weet en of zoekt. We hadden pech dat de aanvraag van het PGB de nodige vertraging opliep, en waarom??? Maar iedere keer was Angèle er weer, altijd positief en jawel hoor, op den duur was het rond!

Eindelijk kon de begeleiding beginnen, waardoor onze tante nog regelmatig naar het winkelcentrum is gegaan. Deze zorgverlener regelde ook de bezoeken aan tandarts en ziekenhuis en dat was voor ons een grote opluchting.
De verrassing was dat onze tante zelfs weer in de auto durfde te gaan zitten (wie had dat durven denken!), wat het vervoer heel veel gemakkelijker maakte.
In april ging het steeds slechter met onze tante. Omdat er geen genezing mogelijk was wilde ze geen medicatie meer. Daarom werd ze uit het ziekenhuis ontslagen. Er was contact gezocht met een prachtige locatie met zorg. Vraag: hoe moet dat met financiering? Weer was Angèle de reddende engel. Ze stuurde heel snel het omzettingsformulier van PGB naar ZIN, reeds ingevuld, zodat ik het alleen nog maar hoefde te ondertekenen. Wat geweldig!! Angele, heel hartelijk dank voor alles wat je voor ons gedaan hebt, ik wist niet dat het zo ingewikkeld was. Ik heb er weer veel van geleerd!

Dank je wel
Marianne Heeren, december 2017

Zorg uit handen

Doordat ze beperkter wordt in haar doen en laten hebben we hulp van Ook een fijne dag! ingeschakeld. Ik ben enig kind en wil dat mijn moeder op momenten dat ik er niet kan zijn ze toch af en toe gezelschap heeft. Iedere week komt haar begeleidster haar een fijne dag brengen. Mijn moeder kijkt er naar uit.

In de ochtend bespreken ze de dag, ze helpt met douche en aankleden. Daarna kan de fijne dag beginnen. De ene keer met de auto ergens op visite, samen boodschappen doen. Als het een dagje minder gaat lekker thuis wat kastjes opruimen en wat buurten. Ook samen een potje koken en samen eten, want met zijn tweeën is het veel gezelliger dan alleen. Mocht het nodig zijn komt ze extra of blijft ze langer. Op deze manier wordt er echt zorg uit handen genomen. Mijn moeder en ik zijn er erg blij mee.

Sonja Bosch, januari 2013

Fijne Organisatie

Jullie denken altijd mee en blijven op de hoogte. Fijne mensen beschikbaar die ook proberen om de problemen mee op te lossen.
Dank jullie wel voor de gegeven zorg van mijn dementerende moeder.

Karin Mes, november 2017

Ook een fijne dag! en haar team zorgverleners zijn voor mijn familie van onschatbare waarde geweest

We ontdekten dat vader, begin 80, wat hulp nodig had bij het dagelijks leven. We zijn door Onis Welzijn in Someren getipt op het bestaan van Ook een fijne dag! Na een eerste kennismaking hebben we in overleg met Ook een fijne dag! de zorgvraag in kaart gebracht. De zorgverleners van Ook een fijne dag! zijn op een hele vanzelfsprekende manier ingesprongen. Ik was blij en verrast hoe goed het gelukt was om zorgverleners bij mijn vader in te zetten waarmee het klikte.

Er werden over en weer wat grapjes gemaakt, ze gingen het gesprek met hem aan en gaven ook af en toe tegengas. Dat vond mijn vader mooi. Door inzet van hulp op een vast tijdstip lukte het om structuur aan te brengen in de dagen. Met de dagelijkse komst van een zorgverlener, kwam er meteen wat aanspraak en gezelligheid. Dat waardeerde hij dan ook. In de loop van de tijd werd de zorgvraag breder en is de hulp verder uitgebreid. Een combinatie van wat gezelligheid in huis door geïnteresseerde zorgverleners, die ondertussen het huishouden draaiend hielden, sloot perfect aan bij waar behoefte aan was. Waar mijn vader wat liet liggen, werd het als vanzelfsprekend opgepakt: de agenda beheren, een ‘wekdienst’, de medicijnen innemen, wasjes draaien, poetsen, boodschappen en de avondmaaltijd verzorgen. Ook een fijne dag! heeft daar perfect in voorzien. Mijn vader is echt opgeknapt van de aanspraak en de lieve zorg die er dagelijks voor hem was.

Alhoewel dat helemaal niet in de lijn der verwachting lag, schrijf ik dit lovende stukje nu uiteindelijk pas nadat mijn vader (onverwacht) is overleden. Maar wij kijken op een bepaalde manier tevreden terug: hij heeft ervan genoten. Het is goed zo.

Mijke van den Brand, december 2016

Een mailtje van een tijdelijke vervanging, omdat dit ook kan!

Beste Francy,
Vanochtend een laatste fijne ochtend bij je vader geweest. Ik heb je vader geholpen met zijn verzorging, daarna de was gestreken en opgeruimd. Bij het koffie drinken heb ik verteld dat nu Sasha weer terug is ik niet mee voor vader zorg. Toen kwam er een leuk gesprek.

Je vader vind dat als ik in mijn gezin niet gewaardeerd word, ik dan bij je vader mag komen wonen maar.....dat mag ik niet tegen mijn man vertellen waar je vader woont. Hilarisch lief! Bij het naar huis gaan gaf ik je vader een hand en toen pakte hij me stevig vast en gaf me drie zoenen. Ik heb afgesproken dat ik zeker nog een keertje langskom om een kopje koffie bij hem te gaan drinken. Dat kon vader erg waarderen waardoor hij bij mijn vertrek riep; dag Hetty en tot volgende week. Het besef was er wel degelijk. Ik heb met Sasha gebeld en verteld waar ik haar sleutels heb neergelegd. Ik ga zeker nog een keer koffie drinken bij je vader en het was mij een genoegen om de afgelopen weken voor je vader te mogen zorgen.

Met vriendelijk groet, Hetty Juli 2016

Echte zorg op maat voor mijn moeder

Mijn moeder met de gezegende leeftijd van 95 jaar, voelde niet meer dat ze zo gezegend was met haar leeftijd. Ze kreeg zorg van reguliere thuiszorg na twee CVA’s, verschillende TIA’s en een gebroken heup. Dementerend. En erg veel last van afasie na de CVA’s Ze kon zich niet meer zelf verzorgen in toenemende mate. Langzaam maar zeker verloor ze haar vaardigheden, zelfredzaamheid en onafhankelijkheid. Je zag haar vechten om zichzelf te kunnen blijven en te kunnen blijven beslissen over hoe ze wilde leven. De onzekerheid en verzet over haar situatie zag je in haar gedrag sluipen. Dagelijks mensen over de vloer die haar niet wisten te bereiken en te bevestigen in welke vrouw ze was en is. Zich verzettend tegen een benadering die niet bij haar persoonlijkheid paste.

Wij zagen als kinderen onze moeder steeds meer van een onafhankelijke sterke vrouw verworden naar een vrouw die wij niet meer herkenden en waarvan onze moeder zelf zei dat ze niet meer wist wie ze was. De zorg voor haar thuis door thuiszorg en ons vonden we niet meer verantwoord; we deden ons best om alles op te vangen wat verkeerd ging of ontoereikende zorg voor ons moeder was in onze ogen. Na twee jaar werd voor ons als kinderen duidelijk dat het thuis zo niet meer langer ging. Er ging teveel fout en wij konden – half overspannen - alles niet meer aan en we zagen moeder steeds verder achteruit gaan. Als kinderen weet je dan ook niet meer wat je moet of kan doen. Je hebt je moeder beloofd dat er geen sprake zal zijn van opname in een verzorgings- of verpleegtehuis maar ziet niet meer hoe je die belofte kan houden.

Na een gesprek met een ouderenadviseur en een vrijwilligerscentrale die ons als mogelijkheid “OOK EEN FIJNE DAG!” opperde, maakten we kennis met Angéle Jeuken. Een Godsgeschenk. De belofte dat moeder echt zorg zou gaan krijgen die op haar en haar situatie aangepast is, is meer dan verwacht ingelost.

Onze moeder is onze moeder weer die kan lachen en plezier kan hebben samen met haar verzorgende, begeleidsters (zusters zoals zij ze noemt) die vol zitten met ideeën om haar de laatste jaren te gunnen op de manier die zijzelf gekozen zou hebben. Met alle zorg die daarbij hoort. Met persoonlijke dagelijkse verzorging en ook activiteiten die haar leven aangenaam maken. Er is ruimte voor alles wat nodig is en er wordt moeite gedaan om te achterhalen waar moeder behoefte aan heeft. Haar afasie is ook fors verbeterd, gewoon omdat er tijd is om naar haar te luisteren en het niet snel gezegd moet zijn.
Wij vinden haar zusters geweldig en kunnen weer kinderen zijn, we worden op de hoogte gehouden als er eens iets is of als we nodig zijn. Er is een heel goed samenspel om de zorg voor moeder. Onze bezoekjes aan moeder zijn weer echte bezoekjes. We zijn “OOK EEN FIJNE DAG!” erg dankbaar dat ze het leven van moeder, maar ook van ons, zo positief veranderd hebben.

Rietje Schellekens, april 2015

Samen zorgen voor een mooi en goed einde

Ook een fijne dag! heeft samen met haar zorgverleners ons geholpen in de levensavond van mijn vader.

Na een ziekenhuisverblijf wilden we hem graag thuis laten herstellen. Dat ging goed, maar zowel mijn vader als wij waren erbij gebaat als we niet 24 uur om hem heen draaiden. Dat hebben we kunnen doen dankzij Ook een fijne dag! en haar zorgverleners. Die hebben de volledige ochtenden voor hem gezorgd. De zorgverleners wezen ons erop dat de tijd van behandelen voorbij was en er veel meer behoefte aan zorgen en comfort was en gezamenlijk hebben we dat georganiseerd. Toen het echt slecht ging schakelde Ook een fijne dag! met haar zorgverleners moeiteloos over op een 24-uurs-schema. We hebben mijn vader inmiddels begraven maar kijken met ons allen op een paar hele mooie en dierbare laatste maanden en weken terug. Mijn vader is in alle rust en vrede kunnen sterven. Zonder Ook een fijne dag! en haar zorgverleners was dat nooit zo goed gelukt. Veel dank.

Flip Schreurs, februari 2015

Een vergevorderd stadium van dementie en toch thuis kunnen blijven wonen

Onze vader had al een vergevorderde dementie op 94-jarige leeftijd, toen onze moeder overleed. Zij woonden nog thuis, waar hij de handen en voeten voor hen beiden was en moeder het hoofd. Hij had er echter geen problemen mee om regelmatig alleen te zijn. Hij bleef zeer goed praten en geïnteresseerd in de omgeving om hem heen. Omdat hij lichamelijk voor zijn leeftijd goed gezond was kon hij met behulp van controles door de wijkverpleging en huishoudelijke hulp nog een tijd thuis wonen zonder veel begeleiding. Totdat de voortschrijdende dementie hem ’s avonds erg onrustig maakte en hij niet meer ging slapen uit angst en onzekerheid voor wat de volgende dag brengen zou. Ook niet als één van de kinderen hem naar bed bracht. De situatie moest daarom aangepast worden. Zo kon hij niet langer zelfstandig blijven wonen. Via een tip door de wijkverpleging kwamen we bij Angèle Jeuken van Ook een Fijne dag! uit. Zij bemiddelt tussen zorgzoekenden en verzorgende.

Na haar bezoek aan onze vader en een intake gesprek bij hem aan huis bleek een dagindeling te organiseren, waarbij mijn vader deels alleen (in ieder geval ’s nachts) en een deel van de tijd begeleid in zijn woning zou kunnen blijven.

Daarvoor organiseerde zij een vijftal dames van uiteenlopende leeftijd en met verschillende achtergrond, die de avonden tot bedtijd vanaf half zes voor hun rekening zouden nemen. ’s Middags zouden de kinderen en de huishoudelijke hulp bij onze vader zijn en ’s morgens zou op twee momenten (08:00 en 12:00) de wijkverpleging langskomen om te zien of alles in orde was, er gegeten werd en om eventueel medische handelingen te verrichten of medicijnen toe te dienen.

Nadat alle dames via een cv en kennismakingsgesprek geïntroduceerd waren hebben we deze situatie 26 maanden in stand kunnen houden. Maandelijks informeerde Angèle bij ons hoe de zaken liepen, maakte zij een rooster voor de dames, stelde contracten op, controleerde de facturen van de dames en had periodiek overleg met de dames over mijn vader. De dames communiceerden onderling met behulp van een schrift bij mijn vader thuis, waardoor de familie en de dames steeds geïnformeerd bleven over wat bij mijn vader was gebeurd of nodig was. Daarnaast hadden de dames een whatsapp-groep om snel elkaar te kunnen informeren. Als het nodig was werd met of door de kinderen gebeld. Als de kinderen ooit op middagen of feestdagen niet in staat waren hun middag in te vullen namen de dames die tijd zonder (voor ons zichtbare) problemen over.
Activiteiten waren zo veel mogelijk aangepast aan de wensen en mogelijkheden van mijn vader. Flexibiliteit, inzet en zorg voor onze vader waren de sleutelwoorden. De aandacht voor hem en de gesprekken, die met hem gevoerd werden, hebben zo’n belangrijke rol gespeeld, dat hij in staat bleef de man te zijn, die hij was.

Tweemaal gebeurde het dat één van de dames niet langer de zorg kon geven, die was afgesproken. Angèle regelde daarbij zonder vertraging dat er een vervangster kwam, die steeds uit ander hout gesneden, maar van hetzelfde kaliber was en paste in de regelingen.
Tot volle tevredenheid van iedereen en zeker van mijn vader hebben we dit ritme vol kunnen houden. De eerste maanden hebben we de kosten uit eigen zak betaald, maar toen de situatie zich bestendigde, kwam vanuit Ook een fijne dag het voorstel om financiering via PGB te regelen.
Angèle nam opnieuw het voortouw en regelde de afstemming met de financiering van de wijkverpleging, aanpassing van contracten, het opstellen van de zorgplannen en aanvraagformulieren. Doordat de situatie zich al had bewezen was het voor het Zorgkantoor vrij eenvoudig om de PGB-aanvraag af te ronden. Met terugwerkende kracht kon het PGB worden uitbetaald. Jaarlijkse verlengingen van het PGB kwamen daarna automatisch.

Eind februari 2018 kreeg onze vader een CVA, waardoor zijn spraak en begrip waren aangedaan en zijn rechterzijde kracht had verloren. Maria van Ook een fijne dag was bij hem en in een uur was zij met vader op de spoedopname van het ziekenhuis. Vanaf dat moment bleven alleen ziekenhuis en verpleeghuis nog over voor hem, maar hij had een ongelooflijke onrust en bewegingsdrang. Met behulp van de dames waren we in staat ook toen nog het ritme vast te houden en bij hem te zijn. Hierdoor bleef hij vertrouwde gezichten om zich heen houden in een voor hem angstwekkende en onbekende omgeving. De onrust putte hem echter zo sterk uit, dat vader na 4 weken in zijn slaap overleed. Zonder de hulp van Ook een fijne dag en de via haar aangedragen superdames had mijn vader nooit zo fijn en goed verzorgd zijn laatste jaren kunnen slijten. Nogmaals heel hartelijk bedankt.

Harry van de Kerkhof, april 2018

Mijn vader heeft lang thuis kunnen wonen, met de diagnose dementie

Mede door de vakkundige, passende en warme ondersteuning van OFD. In een proces van meer dan 4 jaar was er telkens meer zorg nodig en werd die, in goed overleg, ook gevonden. Op heel persoonlijke wijze werd gekeken welke vrouwen bij mijn vader pasten, want door zijn achteruitgang en zijn toenemende gevoeligheid werd dat steeds belangrijker. Soms veranderde de situatie heel abrupt, door een val of verwarring.

De vrouwen waren dan ongelooflijk flexibel en betrokken, ze hadden een enorme inzet om de verzorging goed te laten lopen en te zorgen dat het met mijn vader goed ging. Voor ons, als zijn kinderen, was het stimulerend om te zien dat ieder van hen een ander contact met mijn vader had en ook andere dingen ondernam. Zo kwamen wij ook weer op ideeën. Omdat mijn vader uiteindelijk 24 uur per dag zorg nodig had, hebben wij moeten besluiten tot een opname in een verpleegtehuis. Waar het hem, godzijdank, heel goed gaat. We hebben geregeld dat 1 van de zorgverleners blijft komen 2 keer door de week 3 uurtjes, zodat hij toch echt bezoek krijgt en een uitstapje kan blijven maken, dit betalen we nu uit eigen middelen. Het geniet daar nog steeds enorm van.

Francis Meyer, december 2017

Nu weten we dat het goed gaat met Vader

Onze vader is ondertussen 89 jaar, dementerend en wil graag zelfstandig blijven wonen. Wij als kinderen begrijpen dat. Helaas wonen we niet in de buurt. Waardoor we de dagelijkse zorg voor vader niet kunnen waarborgen. In augustus 2013 hebben we contact gezocht met OOK EEN FIJNE DAG!

We merkte dat vader een beetje eenzaam was, maaltijden over sloeg en vergat te eten. In de ochtend hebben we een hele fijne vriendin die een oogje in het zeil houd bij vader. In het begin vond vader het niet nodig dat er in de avond nog iemand kwam. Heel langzaam hebben we de zorg en begeleiding opgebouwd. In de avond komen er nu 2 vaste begeleidsters van OOK EEN FIJNE DAG! zij hebben ondertussen een hele mooie band omgebouwd met vader. Ingeborg of Moniek komt rond 17.00u en maakt de maaltijd warm, een glaasje wijn erbij en een gezellig praatje. Er wordt gecontroleerd of zijn medicijnen is ingenomen, opgeruimd en brood uit de vriezer gehaald. Samen leggen ze de kleren voor de volgende dag klaar. Daarna drinken ze nog een kopje koffie bij de TV, om 20.00 u begint het journaal en gaan ze naar huis. In de avond krijgen we een mailtje hoe het met vader was. Heel erg fijn om op deze manier te weten dat het goed gaat met vader. In de weekenden hebben we tijd en nemen wij de zorg voor vader voor onze rekening.

Francis Meijer, augustus 2014